Beautiful..

Rabu, 1 Jun 2011

Indonesia..Indah dan aman..

Jika ditanya kemanakah destinasi pilihan..sudah tentu indonesia berada dalam top 3 list melancong..kenapa ye..
Bahasanya mudah untuk difahami..makanannya..enaq2 dong..rakyat...baik2 setakat ini ;)..tempat shopping dan keindahan pulau dan seni...terbaikkk..
makanan dan minuman yg unik

Selain Bandung yg menjadi tempat tumpuan utk shopping...Jakarta pun tidak kurang hebatnya..walaupun kotanya agak macet dgn mobil..layanan org2 jakarta baik2 dan ramah sekali..jika dahulu kita pernah dgr cerita2 layanan org2 Indonesia terhadap pelancong Malaysia..itu hanya sebahagian..rakyat Jakarta punyai pendapat sendiri yg meraka kurang senang dgn tingkah laku sebegitu..malah mereka lebih senang menyerahkan kepada pemerintah antara kedua2 buah negara...Nahhhh..:)
Pasar Mayestik,membeli kacang dan pisang salai yummy!

Ok..ok..itu mungkin dapat mbantu mereka yg punya persepsi buruk terhadap layanan org2 indonesia..yg pasti masing2 cintakan keamanan...dan sektor pelancongan sedikit sebanyak membantu ekonomi Indonesia..betul tak?

Jika ke Indonesia..mungkin anda mahu ke jakarta..tukar wang RM ke Rupiah di mall atau tempat tukaran yg paling hampir sekali..jika nak tukarkannya di airport atau di Indonesia..mahal sedikit dari exchange yg betaburan ditempat anda..:)

Kebanyakkan hotel di Indonesia-jakarta menggunakan nilai mata wang US dolar dan agak mahal..search di internet dan cari hotel yg menawarkan pakej yg murah.hotel budget juga banyak terdapat di Jakarta.
Di airport Jakarta..begitu ramai ulat2 yg menanti anda..lebih baik anda keluar ke pintu utama Airport dan cari teksi bewarna biru..Perjalanan ke Jakarta JIKA TIDAK MACET-jem hanya memakan masa selama 20mnt.so berhati2 jika anda dikenakan charge sehingga RM 50 atau 150ribu rupiah ! mahal tu...
Jika anda mahu bercuti bersama keluarga..anda bole mencari supir dan kereta sewa..ini lebih memudahkan pegerakkan dan perjalanan anda sekeluarga..
Jika destinasi shopping anda di Jakarta..note..note..he3..pergilah ke
pasar Mayestik-banyak terdapat kedai2 jual kain pasang yg lebih murah giler dari malaysia..sudah tentu corak dan kualiti kebanyakkannya tidak ada di Malaysia.disitu juga banyak pengemis2 jalanan..jika anda ingin memberi sedekah-sediakan wang kecil dan pilihlah yg betul2 kurang upaya..masa nak balik jer anda bg..nnti ramai yg bekerumun pula..;)
Tanah Abang dan Thamrin City hanya bersebelahan je..Tanah Abang terlalu sesak bg mereka yg mahu beli secara grocier atau kordian(borong) kedai2 didalamnya penuh sesak dgn manusia..hati2 dgn barangan beharga anda..
suasana di luar tanah Abang


berlainan pula dgn Thamrin City..tidak jauh jualan seperti di tanah Abang banyak jualan borong juga..tapi more relex dan santai..seperti di mall2 besar di Jakarta.
Tanah Abang

Jika anda mahu cari pakaian2 branded untuk kanak2..bole juga ke mangga Dua, Kuningan dan ect..jika sebutan dalam bahasa Indonesia..eii cheii tiie..mall ni bersebelahan antara satu sama lain..dan disini mudah terdapat stall2 yg menjual friuit blander..cubalah Avacado juice..anda pasti tidak menjumpai keenakkan rasanya di tempat lain..:)
Sempat ke Bandung
Banyak tempat2 menarik 1001 mlm di Jakarta...yg pasti kenakkan makanan dan budi bahasa mereka mengamit perasaan ingin ke Indonesia lagi...by2 Jakarta Indonesia..Hingga ketemu lagi ;)




I love Es Teler 77 dan pisang bakar cheese...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...