Beautiful..

Ahad, 5 Disember 2010

GalakSI kiAN SEsak?

foto en.goggle
Kemungkinan planet ke-1,000 dikesan dalam tempoh tidak sampai 20 tahun lagi

SIAPA pernah menyangka rupanya di luar sistem suria terdapat lebih 500 planet baru yang tidak dikenali dan teknologi lebih canggih dalam bidang astronomi membuatkan pakar kaji bintang yakin beratus-ratus lagi planet akan ditemui.
Pakar astronomi, Jean Schneider dalam pangkalan data ‘Extrasolar Planets Encyclopedia’ menyatakan tidak sampai 20 tahun selepas pengesahan penemuan planet pertama di luar sistem suria, ahli kaji bintang mengesan pula kehadiran planet ke-500 pada 19 November lalu.
Foto
Kewujudan planet ke-500 itu dilaporkan di tengah-tengah penemuan beberapa planet lain yang memungkinkan terdapatnya risiko penemuan sebelum ini satu amaran palsu, sekali gus mengurangkan jumlahnya.

Berdasarkan senarai pada Schneider dari Pusat Pemerhati Bintang Paris Meudon, planet ke-500 itu kelihatan seperti satu daripada empat planet baru yang ditemui di luar sistem suria. Ia tersenarai selepas satu lagi planet di luar sistem suria, HIP 13044 b dikesan dan diumumkan oleh pakar astronomi sebagai planet dari galaksi asing.

Menurut Schneider, pangkalan datanya menunjukkan sehingga 22 November lalu, sebanyak 502 planet asing sudah ditemui.

Namun, semua planet baru yang ditemui itu tidak sebesar Musytari dengan saiz antara 15 hingga 50 peratus lebih kecil, manakala jarak dari bumi dianggarkan antara 58 hingga 196 tahun cahaya.
Penemuan itu dikesan tidak sampai dua bulan selepas kejayaan menemui planet pertama di luar sistem suria yang berpotensi mempunyai habitat.

Pakar astronomi juga yakin akan memperoleh lebih banyak kejayaan dan penemuan baru sebaik menganalisis data dari Pusat Pemerhatian Angkasa Lepas Kepler milik Agensi Angkasa Lepas Amerika Syarikat (NASA).

“Dalam sesetengah keadaan, jumlah 500 planet asing mungkin terlalu banyak untuk dicapai. Namun lebih menggembirakan melihat sudut penemuan berubah setiap kali, penemuan pelbagai planet turut bertambah.

“Pakar astronomi bukan saja menemui planet bersaiz besar diselaputi gas panas tetapi juga planet lebih kecil berbatu yang lebih kelihatan seperti bumi,” kata penganalisis di Institusi Penyiasatan dan Penyelidikan Angkasa (SET), Jon Jenkins.

Kesatuan Astronomi Antarabangsa (IAU) tidak merekodkan senarai rasmi planet di luar sistem suria sebaliknya terdapat beberapa senarai tidak rasmi seperti yang dibuat Schneider dan Makmal Pergerakan Jet NASA yang menyimpan senarainya dalam dokumen bertajuk ‘PlanetQuest: New Worlds Atlas’.

Sehingga hari ini, PlanetQuest menyenaraikan sebanyak 497 planet.

Perbezaan di antara dua senarai itu menggariskan ketidaktentuan yang wujud dalam pengesanan dan pengesahan planet di luar sistem suria. Sempadan antara planet yang disahkan dan tidak disahkan kekal mengelirukan seperti yang dikatakan Schneider sehingga beliau enggan merumuskan planet ke-500 kepada satu planet tertentu.

“Planet ke-500 seperti tidak masuk akal tetapi jumlahnya jelas dan ia akan terus meningkat,” katanya.

Kepler pula sudah mengenal pasti lebih 700 ‘calon’ iaitu bintang yang mungkin melindungi planet asing yang hanya menunggu masa pemerhatian dan pengesahan selanjutnya.

Sebahagian daripada bintang asing mungkin memiliki lebih daripada satu planet yang membolehkan planet ke-1,000 dikesan dalam masa tidak sampai 20 tahun lagi.

Bagaimanapun, pencarian planet di luar sistem suria bukan sekadar mengenai jumlahnya sebaliknya lebih kepada memahami alam semula jadi dan pelbagai dunia asing di luar galaksi kita, kata Jenkins.

“Ia mula berlaku dan pengetahuan pakar astronomi akan meningkat ketika penemuan berterusan planet di luar sistem terus bertambah. Kita mula melihat gambar keluarga planet di luar sistem suria ini. Kita memperoleh lebih banyak gambaran lengkap pengedaran dan kekerapan planet di luar sistem solar kita,” katanya.
Foto
Info

  • Sistem suria kita dianggarkan berusia sekitar 4.5 bilion hingga 5 bilion tahun. Ia terdiri daripada lapan planet utama, diikuti planet kecil seperti Pluto. Selain itu ada juga komet dan beribu asteroid yang mengorbit sistem suria.





  • Planet utama terdiri daripada Utarid, Zhurah, Bumi, Marikh, Musytari, Zuhal, Uranus dan Neptune.



  • Dalam sesaat cahaya bergerak sejauh 300,000 km dan dalam sejam bergerak sejauh 1,080,000,000 km (1 bilion 80 juta km). Dalam masa setahun cahaya bergerak sejauh 10 trilion km. Bintang terdekat dengan bumi selain matahari ialah Proxima Centauri yang terletak sejauh 4.3 tahun cahaya dari bumi. 











  • BERITA HARIAN








  • Tiada ulasan:

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...